Cirkeldans – Pröva gratis 22/2

Dans har förekommit sedan länge i olika kulturer som ett sätt att frigöra och ge utlopp för energi, för att uppnå ett annat medvetandetillstånd än det vardagliga, för att förena kropp och själ, och fungera som ett socialt medium för att vara med andra eller som religiös ceremoni. Att dansa i cirkel har människan alltid gjort runt om i världen på olika sätt sedan uråldriga tider och genom dennes utveckling tills idag.

Det finns många olika former av meditation, Cirkel Dans är en rörlig meditationsform där man dansar i tystnad hand i hand tills ett medvetet tillstånd av frid uppnås, som ger ny energi och hjälper utövaren att uppnå en ökad närvaro och hålla kropp, sinne och själ i form.

Meditationens syfte kan enkelt förklaras som en teknik för att få inre harmoni, balans och bättre kontakt med det inre Jaget. Den har en rituell dimension som grundas i dansens intention som förkroppsligas av valda steg och rörelse i koreografin och den öppnar möjligheten för deltagaren att vara i gemenskap med gruppen “här och nu”.

Välkommen och pröva på Cirkel Dans med Ana, diplomerad dans och meditations ledare.

Datum: Torsdagen den 22 februari
Plats: Kulturhuset danssal, Studion
Tider: 12:00 – 14:00
Ålder: Ej lämplig för små barn
Anmälan: Drop in
Medtag: vattenflaska och en liten filt.
Dansen: Utförs barfota eller med inne/dansskor
Insläpp: fram till 11:55
Pris: 0 kr