Öppet brev till Jönköpings kommunpolitiker från Föreningen Kulturhuset i Jönköping

Gemenskap i Jul, ett julfirande i tre dagar, gratis och därför öppet för alla. En konsertlokal med nyktra spelningar för folk i alla åldrar. Smålands största loppis. En öppen replokal för allt från punkrock till svensk folkmusik och opera. Folkkök varje tisdag med soppa, sallad och nybakat bröd för en tjuga. En fullt utrustad snickeriverkstad. En freeshop med gratis kläder, böcker och andra saker till den som vill ha och behöver. En keramikverkstad med egna ugnar som till och med kommunala Kulturskolan lånar då och då. Gratis grundkurser i ljudteknik. Och mycket mera.

Detta är några exempel på verksamheter som drivs av och genom Föreningen Kulturhuset. Kulturhuset har en särställning som en gemensam plattform för kulturella kreativa verksamheter i Jönköpings kommun. Denna särställning grundar sig på behovet av en organisation som fångar upp kulturellt intresserade människor och ger dom resurser, utrymme och ett sammanhang att växa i. Oavsett om de har en förening eller inte.

För två månader sedan tvingades Medborgarskolans egen kör, Badrumskören, bort från Per Brahegymnasiet efter att deras hyra mångdubblats. Genom att Föreningen Kulturhuset fritt disponerar lokalerna i Kulturhuset kan vi erbjuda utrymme till dom och flera andra utomstående kulturaktörer. Det ska inte kosta skjortan att ta del av kultur eller själv vara kreativ i Kulturhuset.

Sedan april förra året har vi på Kulturhuset genomfört spelningar med över 200 band och artister, utbildat drygt 20 personer i grundläggande ljudteknik, startat den öppna replokalen och vi har spelat in livemusik så bra att vi blivit kontaktade av skivbolag som bett oss hålla på låtarna tills singeln släppts.

Vi har gett plats åt sport- undulat- frimärks- och tv-spelsmässor i huset. Vi har haft länsfinal i Musik Direkt och deltagit under Scenkonstbiennalen, upplåtit lokaler åt SM i figurspelet Warhammer 40k och SM i bordshockey, hjälpt till under tolv utsålda soppteaterföreställningar och mycket mycket mera.

Sedan årsskiftet har vi öppnat två nya verkstäder, Målerian och Rit- skriv och serieverksta’n. Nästa vecka öppnar vi ytterligare en, för textil och läder. Och vi hoppas hinna komma igång med en fjärde, en screentrycksverkstad, innan året är slut. Gör vi det, har vi sex stycken öppna verkstäder för konstnären, hobbysnickaren eller den som bara behöver låna en symaskin, bandsåg eller keramikugn. Vi planerar även en IT- media- och teknikverkstad.

I lördags kväll var det Elvis-konsert med långbord och hundratals gäster i Stora Salen. Samtidigt var det punkfestival med 10 band från hela Sverige i andra änden av huset. Tidigare samma dag arrangerade vi loppis med drygt 800 besökare där Elvis nu uppträdde. Utöver detta, öppet i verkstäderna, band som repade, fyra, fem dansklasser, rollspel på GoB, Bosnisk folkdans på vinden, filmpremiär på Folkets Bio och så vidare. Är ni mer nyfikna berättar vi gärna hur det såg ut helgen innan.

Hela tiden strömmar det till nytt folk som vill engagera sig, som vill bli aktiva, som har idéer om vad de vill göra i huset. Många arrangemang och initiativ uppstår just nu, just då. Du hinner kanske aldrig ens höra om dom. Det är nästan som att Kulturhuset nystartar varje vecka.

Kulturhuset har många gånger fungerat som ett skyddsnät som fångat upp individer och initiativ som lätt faller mellan stolarna eller kanske inte ryms inom kommunens egen organisation. Genom deltagarkulturen inkluderas människor till att själva vara med och utveckla sin egen aktivitet. På detta sätt har Kulturhuset blivit ett unikt komplement till Jönköping Kommuns ordinarie verksamhet.

Det som gör allt detta möjligt är att den ideella föreningen är den samordnande och samlande kraften i Kulturhuset. Den är inte bara den som hyr ut eller många gånger lånar ut lokaler, eller bedriver egen verksamhet, eller ett snabbt sätt för människor att komma in och börja skapa själva, eller ett sätt att styra och driva huset. Föreningen Kulturhuset är allt detta. Samtidigt.

Under de år då det sas att ingenting hände på Kulturhuset, att verksamheten gick på sparlåga och vi inte bidrog till Jönköpings kulturliv, är sanningen att det i Kulturhuset genomfördes fler arrangemang än Länsmuseet, Smot/Spira, Teateri, Grenna Museum, Radiomuseet och de olika folkrörelsearkiven. Tillsammans. Detta insåg vi när vi läste igenom Kulturförvaltningens egen verksamhetsberättelse.

Trots lite trasiga och lite knasiga, så försöker vi med knappa resurser men med mycket hjärta göra så gott vi kan för att skapa en öppen och inkluderande verksamhet.

Det är tio veckor kvar till årsskiftet. Mot bakgrund av ovanstående vet vi att vi har kraften, viljan och uppfinningsrikedomen för att driva och samordna Kulturhuset i åtminstone 30 år till!

Så, hur gör vi nu?

/Föreningen Kulturhuset gm Styrelsen