2013-04-15 – misshandeln av Mats Green

UTTALANDE, KULTURHUSETS STYRELSE, 2013-04-15 – EFTER DEN RAPPORTERADE MISSHANDELN AV MATS GREEN

I torsdags rapporterade Sveriges Radio P4 Jönköping om misshandeln av det moderata kommunalrådet Mats Green fyra dagar tidigare. Ordföranden för Jönköpings Läns moderater, Anders Carlgren, gick ut och menade att misshandeln hade kopplingar till frågan om Kulturhuset och Kulturföreningen Bokcafét. En nyheten som snabbt spred sig över hela landet, men där de flesta medier nu gått in och gjort rättelser.

Om två veckor, den 25e april, tar Kommunfullmäktige i Jönköping beslut i frågan om Kulturhusets framtid. Diskussionen har under de senaste månaderna kommit att handla mer om verksamheten i Kulturhuset. En diskussion som vi i Kulturhusföreningen välkomnar!

Vi förstår att vissa vill flytta fokus från all den verksamhet som Kulturhusföreningen står för och som riskerar att försvinna om Mats Greens förslag går igenom.

Vi tar kraftigt avstånd från moderaternas försök att plocka politiska poäng efter det som drabbat deras kommunalråd. Särskilt det faktum att Karlgren hänvisade till både Jönköpings Kommuns säkerhetsavdelning och till polisen är extra anmärkningsvärt. Jönköpings Kommuns säkerhetssamordnade dementerade Karlgrens påstående och uttryckte att spkulationerna fär stå för Karlgren själv.

Vi har hela tiden försökt att sakligt bemöta den kritik vi utsatts för, vi utredde vår egen verksamhet när vi tyckte att kommunens egen utredning inte höll måttet, vi ställer upp i radiodebatter, demonstrerar, skriver insändare och har till och med gjort en egen tidning för att lyfta fram den verksamhet som finns i Kulturhuset.

Vi i Kulturhusföreningens styrelse är stolta och nöjda över den verksamhet och den bredd som Kulturhuset står för idag och vi hoppas att diskussion om Kulturhusets framtid kan handla om detta istället för att ägnas spekulationer och smutskastning.

Vi hoppas så klart också att politikerna ska besinna sig. Och istället för att slå sönder den verksamhet som finns idag, fortsätta att uppmuntra det engagemang, den kreativitiet och gemenskap som så många människor, framför allt ungdomar, får utlopp för genom Kulturhuset och Kulturhusföreningen idag!

/Styrelsen för Kulturföreningen Kulturhuset i Jönköping